Utrzymywanie źródeł

 

Jako, że zostałem oficjalnie dodany do grona uczestników konkursu – czas zacząć robotę na poważnie. Na początek kilka postów wprowadzających, gdyż jak wcześniej zaznaczyłem z wybraną przeze mnie technologią do realizacji projektu nie miałem wcześniej do czynienia. Chciałbym zatem, aby mój blog miał charakter edukacyjny, a tym samym aby każda początkująca osoba mogła podążyć moimi śladami. Wiele opisów rozwiązania problemów w Internecie nie uwzględnia pewnych przygód, zwłaszcza z narzędziami, które oczywiście ja zawsze napotykam na swojej drodze 😉 Odcinek pierwszy, zgodnie z zapowiedzią, odnosi się do zagadnienia związanego z utrzymywaniem źródeł tworzonego oprogramowania…

Jednym z wymagań przy zgłaszaniu się do konkursu było zamieszczenie odnośnika do strony, na której znajdować będą się źródła projektu. Zapewne zatem trzeba najpierw założyć taką stronę na jednym z darmowych serwisów. Mój wybór padł na CodePlex ze względu na jego związek z Microsoftem (na blogu znajdzie się wiele wpisów pochlebnych tej firmie – od razu zaznaczam, że nikt mi za to nie płaci 😉 ). Na temat zakładania konta w CodePlex-ie właściwie nie ma co się rozpisywać. Z pewnym małym wyjątkiem. Na początku dostajemy do wyboru opcje w jaki sposób mają być kontrolowane nasze źródła (Source Control). Do wyboru są tu opcje: Team Foundation Server oraz Mercurial. Pierwsza opcja zbyt poważnie mi się skojarzyła, dlatego postanowiłem zainteresować się Mercurialem. Na początek trzeba zatem sprawdzić co to takiego, najlepiej na stronie z projektem http://mercurial.selenic.com/. Informacja mówi o tym, że: “Mercurial is a free, distributed source control management tool. It efficiently handles projects of any size and offers an easy and intuitive interface”. Kolejne informacje w serwisie CodePlex mówią o tym, że do zarządzania źródłami najlepiej stosować narzędzie TortoiseHg. Ponownie odnośnik http://tortoisehg.bitbucket.org/, po kliknięciu w który znajdujemy informację, że: “TortoiseHg is a Windows shell extension and a series of applications for the Mercurial distributed revision control system”. Czyli jesteśmy w domu 😉 Aplikację należy oczywiście pobrać. Podany odnośnik do strony pozwala na wykrycie odpowiedniej wersji dla naszego systemu (w przypadku odnośnika podanego w opisie na CodePlexie trzeba wyklikać samemu odpowiednią wersję). Jest to o tyle wygodne, że zawsze istnieje pokusa żeby pobrać wersję 32-bitową, która uważana jest za stabilniejszą w przypadku większości oprogramowania. Tym razem czeka jednak niespodzianka i niestety 32-bitowej wersji na 64-bitowym systemie zainstalować się nie da. Aktualna wersja oprogramowania to TortoiseHg 1.1.1. O tym jak należy korzystać z TortoiseHg w kolejnej odsłonie…

2 Responses to Utrzymywanie źródeł

  1. vebaspect says:

    Co zamierzasz zaprojektować? Nie znalazłem nigdzie takiej informacji. 🙂 Pozdrowienia i powodzenia!

  2. Spokojnie, pojawi się taka informacja w najbliższym czasie 😀 Dzięki za życzenia.

Skomentuj

